1. apríla 2012

Review: Axolotl Roadkill

autor: Helene Hegemann
názov: Axolotl Roadkill
originálny názov: Axolotl Roadkill
rok vydania: 2010; SR: 2011 (Ikar)




obsah: Mifti je šetnásťročné dievča žijúce v Berlíne z nefungujúcej rodiny, v ktorej pre ňu nikdy nebolo dosť miesta. Mladosť a neskúsenosť ešte zhoršuje fakt, že ako dieťa bola týraná fyzicky aj psychicky svojou matkou trpiacou na schyzofréniu. Otec veľa cestoval, nemal čas venovať sa jej. Rovnako aj teraz. Mifti žije so svojimi súrodencami. Je stratená vo svojom svete, ktorý si vyčarovala pomocou drog. Lásku hľadá u Ophelie, ktorá jej vzdialene pripomína matku akú ona nikdy nemala. Jej život plynie rýchlym tempom, chodí z párty na párty, občas si zasexuje, hľadá lásku. Nanešťastie nedokáže rozlíšiť realitu od fiktívnych halucinácií z heroínu, od ktorého je závislá.

výroky z knihy:
> Zobúdzam sa zamotaná v posteľných obliečkach, neviem, kde som.
> Všetko beží ďalej, neoplatí sa čakať na radikálny zážitok.
> ,,Mifti, ty si úplne mimo."

názor: Helene je mladá dvadsaťročná autorka. Zaznamenala úspechy v rozhlase, ako režisérka a scenáristka vo filme Torpédo (získala ocenenie Maxa Ophula). Táto kniha je jej prvý román a musím povedať, že som čakala omnoho viac. Anotácie na knihu boli veľmi vysoké, autorku chvália za autentickosť, vnímavosť a jazykový prístup. Nič z toho ma nenadchlo. Kniha sa mi zdala len akousi zlátaninou bez ladu a skladu. Nielen Mifti netuší, čo je realita a čo len blúznenie. Počas čítania som sa absolútne strácala v chaotickom deji (uznávam príbeh je narušenej osobe, no aj tak), mala som problém rozlíšiť čo sa deje a čo sú výplody jej mysle, poprípade spomienky. Nepáčil sa mi spôsob vyjadrovania, každé desiate slovo nadávka, ktorá len v podstate nahrádza citoslovce. Dlhé dialógy a esemesky takmer bez zmyslu a celé strany Miftiných monológov, z ktorých nič nevyplýva, používanie cudzích slov a ich miešanie s internacionalizmami a angličtinou ma teda nenadchli. Nútila som sa k tomu, aby som to dočítala.

hodnotenie: *

4 komentáre:

  1. Hmm, podľa deja to vyzeralo na dobrú knihu, ale ked som si prečítala tvoj názor, tak asi nič moc. Nemám rada takéto chaotické čítanie. Neviem či si niekedy čítala Na počiatku bolo koleso. V tej knihe som mala taký chaos. :-x

    Ale táto má peknú obálku :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. mě to podle popisu zaujalo, ale jestli je to tak chaotický jak píšeš, tak asi nic moc..ale je to škoda, protože námět mě fakt zaujal...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Presne takto som sa sklamala aj ja. Čakala som niečo originálne, niečo, čo tu ešte nebolo a namiesto toho som dostala totálny chaos, ktorý ma vôbec nebavil. Ešteže som knihu kúpila za smiešnu cenu, lebo ináč by mi bolo tých peňazí fakt ľúto.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mňa to začalo baviť (teda ak sa to tak dá nazvať) až od svadby, len mi koniec akosi unikol. Občas som dokonca mala pocit akoby som čítala niečo kvôli referátu do školy. No rada vidím, že nie vo mne a v mojom pribrzdenom chápaní je chyba. Jediným mojím šťastím bolo, že som si tú knihu len vypožičala a nie kúpila. Peace s vami.
    DorkaJ.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)