16. júna 2012

Review: Nezvestná

autor: Chevy Stevens
názov: Nezvestná
originálny názov: Still missing
séria: -
rok vydania: 2010; SR: 2011 (Ikar)
zroj obalu: www.goodreads.sk

Anotácia z goodreads - môj preklad, prosím nekopírovať bez môjho vedomia
V deň, keď bola unesená, Annie O´Sullivanová, tridsaťdva ročná maklérka, mala tri ciele - predať dom, zabudnúť na nedávnu hádku s matkou a stihnúť večeru so svojím neuveriteľne trpezlivým priateľom. Prehliadka domu ide pomaly, a keď posledný návštevník s dodávkou prichádza práve vo chvíli, keď sa zberá odísť, Annie si myslí, že to predsa len môže byť šťastný deň, ak sa jej podarí dom predať.

Annie rozpráva, čo zažila počas posledného roka - bola zatvorená v horskom zrube s psychopatom - na sedeniach so svojou psychiatričkou, jej druhý príbeh, ktorý sa rovnako ako prvý prelína so sedeniami, líči udalosti po jej úteku, ako sa snaží dať dokopy svoj život, zatiaľčo prebieha policajné vyšetrovanie identity jej únoscu.

Väčšinou sa nepúšťam do psychologických kníh, ale táto ma zaujala, tak som si ju predsa len prečítala - vôbec to neľutujem! Naopak, táto kniha nie je iba vypočítavanie všetkého zlého, čo sa môže unesenej osobe stať. Je nádherne spracovaným dielom psychiky uneseného, únoscu a rovnako aj následkov, ktoré takýto čin zanechá.

Nečítala som veľa trilerových kníh (Robina Cooka tam nezaraďujem), ale táto ma originálnu úpravu. Namiesto kapitol autorka použila sedenia u psychiatričky. Počas každého sedenia príbeh pokročí, ale nie vždy tým smerom, ako by sme očakávali. Šikovné je aj striedanie časových rovín, ktoré by sa jednoducho dali zaradiť do časti "pred únosom", "počas únosu", "po únose" a "na sedeniach".

Zamknuté. Naraz utíchol zvuk sprchy a so srdcom až v hrdle som si chvatne ľahla do postele tvárou k stene, olizovala som si krvácajúcu peru a plakala som. Slzy sa miešali s krvou.

Najviac z celej knihy ma zaujala psychologizácia postáv. Vo väčšine kníh sa stretávame len s typickými postavami ako "zlý chlapci", "naivné dievčatá" a nejaká tá zápletka. V tejto knihe autorka pristupovala k postavám ako v inom svete. Všetky pôsobia jasne, akoby ste im videli do duše, ale na konci príbehu už budete podozrievať každého. A to ÚPLNE každého.

Veľký dôraz bol kladený na opis Annieinho života so sociopatom. Vykreslenie bolo reálne nereálne. Pravidlá ním vytvorené boli padnuté na hlavu, ale vyžadoval ich splnenie do bodky. Vo filmoch aj v knihách sa obete s únoscami nezhovárajú, a ak áno, nie spôsobom aký bol medzi Annie a Slizúňom (tak ho nazvala). Niekedy sama pripustila, že ho ľutuje, alebo že sa dokáže správať úplne normálne.

Dve postavy z tohto diela sú podľa mňa majstrovsky zobrazené. Ak predpokladáte, že je to Annie a niekto mýlite sa. Je to Sliznúť a Anniina matka. Oni dvaja sa niesli celou knihou, každý svojím vlastným spôsobom, ale vytvárali neopakovateľnú atmosféru.

Koniec mi doslova vyrazil dych. Netuším, čo som očakávala, ale toto to určite nebolo. Keď som sa dozvedela motív, no bola som v šoku. Jednoducho som nedokázala spracovať, bolo to ako celá táto kniha totálne neuveriteľné a neočakávané.

Román môžem odporučiť, lebo ma skutočne dostal (akýsi chvíľkový únik pred nadprirodzenom, no už pracujem na Zlodejke duší) na taký nezvyčajný spôsob - nebolo to tým, že by som sa nevedela odtrhnúť od deja, ale samotným spracovaním.

5 hviezdičiek

2 komentáre:

  1. Páni knížka vypadá dobře! Ještě jsem ji nikde neviděla, ale určitě se po ní podívám e přečtu si ji! Pěkná recenze, zlodějka duší je taky dobrá=D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Keď som bola minule v kníhkupectve, tak som si pýtala nejaké knižné tipy od predavačky (mám ju rada, lebo je vždy taký milá a ústretová) a odporúčala mi aj túto knihu. A po prečítané recenzie mám pocit, že asi dám na jej radu :) Ja milujem také psychologické romány.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)