16. augusta 2012

Review: Pushing the limits

autor: Katie McGarry
názov: Pushing the limits
originálny názov: Pushing the limits
rok vydania: 2012 (Harlequin Teen)
GR: 4.37
zdroj obrázku a anotácie: GR

Anotácia:
No one knows what happened the night Echo Emerson went from popular girl with jock boyfriend to gossiped-about outsider with "freaky" scars on her arms. Even Echo can't remember the whole truth of that horrible night. All she knows is that she wants everything to go back to normal. But when Noah Hutchins, the smoking-hot, girl-using loner in the black leather jacket, explodes into her life with his tough attitude and surprising understanding, Echo's world shifts in ways she could never have imagined. They should have nothing in common. And with the secrets they both keep, being together is pretty much impossible. Yet the crazy attraction between them refuses to go away. And Echo has to ask herself just how far they can push the limits and what she'll risk for the one guy who might teach her how to love again.

Názor:

Už prvé riadky zaujmú a sľubujú kvalitný román pre mladých. (po tejto vete som dlho rozmýšľala ako pokračovať) Nie ďalšiu stredoškolskú drámu točiacu sa okolo chalanov, šiat a večierkov. Ktorá kniha začína sedením s terapeutom? Ktorá kniha ukazuje mladých ľudí sklamaných dospelými a systémom? Ktorá kniha sa zameriava na hranice a čo sa stane, keď budú prekročené? Pushing the limits.
"My father is control freak, I hate my stepmother, my brother is dead and my mother has ... well issues. How do you think I´m doing?" (...) "Fine"
swealex.deviantart.com
Hľadáte knihu s jednoduchým dejom a bez ťaživých situácií? Tak potom nie túto. Hľadáte knihu, ktorá vás zavedie do života dvoch stredoškolákov, s ktorými sa život nemaznal? Táto je tá pravá. Echo a Noah nie sú typický knižní hrdinovia. Krásny, arogantný ale láskavý chalan sa zaľúbi do sivej myšky, vytiahne ju z ulity, no niečo ich lásku prekazí. Potom sa do konca knihy snažia dať dokopy, aby sme si mohli prečítať happy-end. Nič také. Dokonca ani nie obrátené. Katie vytvorila unikátne postavy. Echo je mladá, nadaná, krásna až na jazvy z noci, no tú si nepamätá. Noah je zlý chlapec využívajúci dievčatá,rád sa zhulí a fláka školu. Skrátka problém. Obaja chodia na terapie. Obaja majú svoje tajomstvá a túžby. Obaja chcú späť normálny život, pre nič už dlhý čas stratený.



Dianie je zasadené do prostredia strednej školy, kde platia prísne pravidlá. Roztlieskavačky, futbalisti sú top. K tým Echo kedysi patrila, ale teraz ju už len tolerujú a možno prichádza o jednu z najlepších kamarátiek. Noah je vydedenec bez šance na postup. Okolie sa správa tak, ako by sme čakali od prostredia strednej. Kamarátky Echo chcú, aby bolo všetko ako predtým, len málo rozumejú jej potrebe dozvedieť sa, čo sa stalo v tú noc. Echo sa im snaží vyhovieť, no čo bolo normálne predtým znova už normálne nebude - aspoň nie takým istým spôsobom. Noah na rozdiel od Echo nemôže mať ani nemastné-neslané normálne. Upína sa na mladších bratov v pestúnskej starostlivosti a rád by ich získal do svoje, no neverí nikomu a ničomu. Obzvlášť nie svojej terapeutke. Páči sa mi kontrast, ktorý McGarry vytvorila. To aký mali život a aký je teraz. A aká je šanca, že to zas bude rovnaké. Okolie sa nezmenilo, zmenili sa oni a cesta späť je nemožná.

"You didn´t do that, did you? It was done to you?"
No one ever asked that question. 
They stared. They whispered. They laughed.
But they never asked. 

cheeseboy18193.
deviantart.com
Každý z nich sa pokúša riešiť svoje problémy iným spôsobom. Nemajú nič spoločné, iba svoju túžbu po ,,normálnosti". Charakterovo sa mi obaja páčili. Rýchlo mi prirástli k srdcu. Bolo nemožné neobľúbiť si ich. Úplne som sa do knihy vžila. Veľmi sa mi páčilo, že autorka písala na striedačku. Jedna kapitola z pohľadu Echo, druhá z pohľadu Noaha. Bolo to uveriteľnejšie, keď som čítala o pocitoch, problémoch a príčinách správania z ich pohľadu. Aj ďalšie charaktery boli vykreslené pravdivo. Priatelia, čo nič nechápu a často sa o to ani nesnažia, rodičia či adoptívny rodičia bez extra záujmu a problémy s nimi spojené. Šokovalo ma, ako veľmi sa všetko približovalo realite. (teraz hovorím o charakteroch, ni o samotnom deji. ten je síce kvalitný, ale až také pravdepodobný zasa nie.)

Romantika je v knihe v popredí, veľmi šikovne vytvorená. (neprečítala som si ani anotáciu. knihu som objavila u Judit.) Hoci bolo jasné, že by sa mali dať dokopy na začiatku to ani tak nevyzeralo. Čím ďalej som sa prelúskala, tým viac som bola nadšená. Netypická love story so zlým chlapcom a (ehm, akosi neviem ako ju označiť. žeby?) normálnym dievčaťom. Veľký dôraz bol na psychický aspekt, čím nechcem povedať, že na fyzický sa zabudlo. :) 

I love you enough to never make you choose.

meropa.deviantart.com
Emóciami je kniha priam nabitá. Dej je neustále v pohybe a na každej stránke nachádzame pocity ventilované rôznymi spôsobmi. Mnohým autorom sa podarí vyvolať pri čítaní knihy u čitateľa slzy. Ja som však plakala a smiala sa zároveň. Hoci román rieši aj ťažšie životné situácie, neberie komentáre sú nielen vtipné, ale často sarkastické, takže som nevedela, čo skôr.

Jazyk bol presvedčivý. Veľmi. V mojom repertoári anglicky prečítaných kníh ich veľa nie je, ale táto sa bola prvá pre násťročných bez fantasy prvkov. Teda sa im najviac podobala. Angličtina mi nerobila problém, (prekvapenie, že? veď sa ju učím iba jedenásť rokov :D) no bolo tam veľa slangu. Neviem posúdiť či viac alebo menej, ale ja som sa s ním veľmi nestretla, takže som si dosť výrazov musela hľadať v slangovom slovníku. Najviac ma dostalo: PAW - parents are watching. 

Nemohla som uveriť, že román je autorkina prvotina! Ak niečo také dokázala napísať na prvý krát je veľmi talentovaná a určite budú za to stáť aj ďalšie knihy z jej pera. (Dare you to, by mala vyjsť v roku 2013, kde hlavnou postavou bude Beth) Už nemám viac, čo dodať.  Pushing the limits je napísaný brilantne, pravdivo a realisticky. Určite sa ho oplatí prečítať.


5 hviezdičiek

PS: Odporúčam pozrieť trailer. Je to jeden z najlepších, aké som kedy videla. Proste kvalita.

5 komentárov:

  1. Tak a teď si to mám chuť přečíst i já. Sakra, proč musím být tak chudý student?:D
    Mimochodem skvělá recenze!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Na knihu sa chystám a očividne robím dobre.:) Úžasná recenzia.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. A je to, rozhodnuto. Už ji mám nějakou dobu.. snad od vydání ve čtečce a pořád jsem nevěděla, zda se do ni pustit, nebo ne.. i přesto, že na GR bylo pozitivních ohlasů opravdu hodně:)
    Tak teď si jenom najít čas! :))
    Opravdu dobrá recenze - přesvědčila mně ke čtení ! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pushing the limits sa okamžite stala mojou srdcovkou. (momentálne ju zháňam v knižnom vydaní, nie e-booku) Som si istá, že sa ti bude páčiť. :-)

      Odstrániť
    2. uf, teď jsem se ještě koukla na trailer.. no ty vago!!! :D
      musím se do ní pustit co nejdřív, nejlépe - HNED! :)

      Odstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)