Recenzia: Ochrankyňa

autor: Nata Sabová
názov: Ochrankyňa
originálny názov: Ochrankyňa
séria: -
rok vydania: 2011 (Motýľ)
GR: 4.50

Kto som? Som niekto, kto nad vami bdie, kto vás chráni, som váš anjel strážny. Keby nebolo takých, ako som ja, nebolo by mladým ženám pomoci. Ale nebojte sa, som tu a zostanem pri vás dovtedy, kým sa tí, ktorí vám ubližujú, budú pohybovať medzi vami. Len pred krátkym časom ju v Amerike poznali pod falošným menom Kate. Teraz prichádza na Slovensko s novou identitou študentky gymnázia Kristíny. Čo ju sem priviedlo? Jedna z mnohých vízií, ktorými sa celý život riadi. Ide vždy tam, kam ju nasmerujú, hoci i na druhý koniec sveta. Prečo? Aby splnila poslanie, ktoré už po tisíce rokov plnia členky jej rasy. Pretože ona je Praes, Ochrankyňa, a jej úlohou je chrániť ľudí pred Hauriami. Ibaže Kity netuší, že spnenie ďalšieho poslania nie je to jediné, čo ju na Slovensku čaká. Jej srdce sa bude musieť podrobiť neľahkej skúške, keď sa zamiluje do Patrika, príťažlivého študenta psychológie, ktorý prišiel nevedno odkiaľ. Situáciu komplikujú aj ďalší muži, ktorých minulosť je takisto nejasná. Jeden z nich je práve ten, ktorého hľadá, aby ho zastavila skôr, kým niekoho pripraví o život. Ale ktorý?

Nata Sabová je slovenská spisovateľka, ktorej okrem knihy Ochrankyňa vo vydavateľstve motýľ vyšla aj kniha Zuzanina pravá tvár a Neodolateľné vábenie.

Ku knihe som sa dostala tak, že čírou náhodou som ju našla na pulte v knižnici. Obal mi bol povedomý, ale netušila som o čom to má byť, no aj tak som si ju požičala a ostala som príjemne prekvapená.

Fantasy žáner je už veľmi rozšírený a zaviesť novinku nie je ľahké, najmä preto, že takmer všetky námety sú už vyčerpané. A hoci čarodejnice určite k tým novinkám už nepatria, toto spracovanie je také, také ... novátorské, akoby povedala moja profesorka literatúry. Nečakajte prútiky, zaklínadlá a všehodžús. Pripravte sa na energetických upírov a čarodejnicu čerpajúcu silu zo stromov.  Začiatok bol takisto zmenou oproti iným slovenským knihám, taký netypický. Hlavná hrdinka neodchádza do cudzej krajiny, ale prichádza sem. Inovácia za inováciou.

Kity (zdrobnenina od mena Kristína) patrí k rodu Praesiek, ktoré ochraňujú ľudstvo pred energetickými upírmi. Vízie ich za nimi zavedú, aby ich mohli zničiť. Kity sa však dostáva do situácie ako žiadna Praeska pred ňou. Kristínina postava je veľmi sympatická a vtipná. Hlavný hrdina, Patrik ... Fajn, k postavám nebudem radšej hovoriť nič, lebo to by nedopadlo dobre. Už desať minút rozmýšľam, čo napísať a stále to zmažem, lebo mám pocit, že veľa prezrádzam.

Príbeh sa rozbiehal pomalšie, no mal spád, plynul mierne, ale zároveň sa nikde príliš nezastavoval, autorka vynechala nudné opisy, a ak už niečo opisovala, tak nie nudným spôsobom. Veľmi dobre sa čítal, nemohla som sa zastaviť a bola som schopná čítať do noci. Určite za to môžu aj dialógy, pri ktorých som sa pobavene usmievala a aj premyslená zápletka.

Musím okamžite konať, už nemám na výber. určite to nenechá
len tak, bude chcieť zistiť, čo som zač. Teraz už nie sú v ohrození
len dievčatá, ale aj odhalenie existencie Praesiek. | str. 104

Romantika číha na každom kroku, no nemôžem povedať, že by bola prisladká, či jej bolo primálo. Bolo jej presne akurát a mne sa celá časť knihy, ktorá sa ňou zaoberá nesmierne páčila. Pri Ochrankyni som sa zasmiala, poplakala a niekedy som od postáv očakávala iné správanie - horšie, než v skutočnosti (jasné, že v tej neskutočnej realite knihy) bolo oveľa priamejšie a dobráckejšie.

Čoho som sa naozaj obávala, bol koniec knihy. V poslednej dobe som čítala toľko slovenských kníh, čo sa mi páčili, ale koniec to pokazil, že som sa jednoducho tejto obavy nevedela striasť. Po dočítaní som však nebola vôbec sklamaná, ale práve naopak! Ten koniec je totálne skvelý. Konečne som si znova raz prečítala knihu, kde som s koncom bola viac než spokojná - ja som bola nadšená!

Dojem & Odporúčania
Ochrankyňu môžem vrelo odporúčať. Páčil sa mi nový spôsob stvárnenia čarodejníc a upírov, páčili sa mi postavy - nezvyklo na mňa všetky, páčil sa mi koniec aj začiatok - vrátane priebehu. Dokonca som zistila, že nemám knihe čo vytknúť a považujem ju za najlepšiu fantasy od slovenského autora? Čo ešte môžem dodať? Určite si ju prečítajte!

+ odporúčam: najlepšie slovenské fantasy, určite po nej siahnite
- neodporúčam:(odporúčam)

5 hviezdičiek a odporúčanie