21. novembra 2012

Recenzia: Tak padne náš svet (Padlý svet #1)

autor: Megan Crewe
názov:  Tak padne náš svet
originálny názov: The way we fall
séria: Padlý svet | Fallen World
rok vydania: 2012; 2012 (Egmont)
GR: 3.64
zdroj obrázku a anotácie: GR
Začína to ako svrbenie, ktorého sa nemôžete zbaviť. Potom príde šteklenie v krku a horúčka. O niekoľko dní budete vykladať svoje tajomstvá úplne neznámym ľuďom, akoby to boli vaši starí priatelia. O ďalšie tri dni vás postihnú paranoidné halucinácie. A potom budete mŕtvi. 
Megan Crew žije v Toronte s manželom a dvoma mačkami. Jej prvou knihou je kniha GIVE UP THE GOST. Tak padne náš svet je prvým dielom dystopickej trilógie.

Obal knihe je žiarivý a žltá sa mi k tejto knihe veľmi nehodí, ale pozadie tvorené písmenami sa mi páči a mierne naháňa strach. Trailer je spracovaný na jednotku, odporúčam pozrieť.


Námet & Fabula
Dystópia sa dosť rozmohla, ale toto je niečo celkom iné, ako som doteraz bola zvyknutá. Nejde o ďalekú budúcnosť ani o post-apokalypsu a koniec sveta. Ide o mutáciu vírusu. Uf, pri pomyslení, že by sa niečo také mohlo naozaj stať ma striasa. 

Stačí jeden chorý človek a nákaza sa šíri po celom ostrove. Netrvá to dlho a vírus si vyberá svoje dane - chorí umierajú a živí žijú v strachu. Žiadna známa liečba na neznámy vírus neexistuje a izolácia tejto zvláštne zmutovanej choroby je náročná. Každý chce prežiť, podarí sa to len niekoľkým.

Podanie celej knihy je realistické. Možno až príliš. Rozšíri sa epidémia, je vyhlásená karanténa, všetci sa boja. Kruté podmienky a veľmi inteligentná choroba. Napriek tomu, príbeh nie je ani tak o strachu z nakazenia, ako zo strachu zo straty. Priateľov. Súrodencov. Rodičov. Ostrov vymiera a nedá sa to zastaviť. 

Postavy
Rovnako ako kniha boli veľmi skutočné, s problémami ako sa dostať z ostrova, ako nájsť liečbu, ako zachrániť svoju rodinu. Časom prichádzalo aj isté zmierenie s novým spôsobom života, ale aj nekončiaca nádej. Keď ide o život, tak sa všetci vyfarbia. Aj v tejto knihe sa ľudia združovali ako tí zlí, ti dobrí a tí čo nechcú mať s nikým nič spoločné, všetci s jediným cieľom - prežiť.

by Zsdsre.deviantart.com
Kaelynin otec, virológ, sa snaží nájsť vakcínu. Bohužiaľ, nedarí sa mu to a ľudia zomierajú. Je to neskutočne silná osobnosť. Napriek neúspechu sa nevzdáva a dokonca sa neštíti nakazených ľudí. Jednoducho ideál lekára, ktorý zložil Hippokratovu prísahu. Kaelyn je zasa postava, ktorá sa snaží nenakaziť a zúri, že je na ostrove. Stará sa o svoju malú sesternicu, Meredith, a dúfa, že sa jej nič nenakazí. Tým si získala všetky moje sympatie.

Štýl & Čítavosť
Očakávajte formu listov a v podstate denníka, takže sledujeme osud ľudí v časovom slede. Síce som ten čas príliš nevnímala, ale čítanie bolo nenáročné a plynulo rýchlo. Príbeh pohltil a nenechal priestor na prestávku.

Emócie & Romantika
Neviem čím to bolo, ale počas celej knihy som nevyronila asi ani jedinú slzičku, čo je pre mňa netypické, lebo takéto veci ma zvyknú odrovnať. Nebolo to nedostatkom citovosti, ale pretože autorka sa sústredila pomocou svojich postáv na veci, ktoré dokážu ovplyvniť a nedovolila im, aby sa skryli do čiernej diery zožieraní smútkom a bezmocnosťou.

Človek by to ani nepovedal, že i v dystopickej knihe bude veľa romantiky. Nebude. No sem tam sa mihne aj ona. Veď kniha bez ľúbostných pletiek by ani knihou nemohla byť. Nečakajte príliš, ústredným motívom knihy je boj o prežitie na ostrove, kde zúri vírus. Takže je mimoriadne ťažké prísť do bližšieho kontaktu s chalanom najmä ak ich polovica vymrela a tej druhej polovici sa musíte vyhýbať. (pardon za moju jemnú iróniu)

Dojem & Odporúčania
Tak padne náš svet je realisticky zobrazený scenár nášho konca, miestami veľmi úprimný, smutný ale aj vtipný a plný nádeje. Stojí za prečítanie.

+ odporúčam: výborná kniha, pre nadšencov žánru dystópia
- neodporúčam
:  ak trpíte hypochondriou

4 hviezdičky a odporúčanie

4 komentáre:

  1. Túto knihu by som si raz veľmi rada prečítala, vyzerá naozaj zaujímavo, už som čítala ukážka a zaujala ma 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kniha vypadá dost dobře. Hezká recenze! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vyzerá to fakt dobre. Len k tej časti,čo si písala, že ťa striasa pri pomyslení na zmutované vírusy... no polovica z nich je podľa mňa zmutovaná, alebo ju úmyselne vypustili do sveta ľudia, ktorí sa niečím takým zaoberajú, aby si trochu privyrobili na utrpení ostatných. O vtáčej chrípke sa vravelo, že ju vypustila americká firma... niečo na B - teraz nwm, a zistili to tak, že na ňu mali polroka vakcíny predtým, ako sa vôbec objavila.
    Ja sa vlastne ešte čudujem, že nás všetkých nejaká biologická zbraň nezabila.
    Ale s5 ku knihe. Vyzerá to fakt zaujímavo, aj ju mám ako ebook, len v poslednom čase toho bolo toľko, že som sa k nej ešte nedostala.
    Super recenzia! ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, to že nás nejaká choroba je podľa mňa pravdepodobnejšie než predpovedaný koniec sveta. Nemám rada vírusy a to sa chystám na medicínu. Mám ja rozum? Nie. :D (očakávam všeobecné prekvapenie :D :D) A teraz ku knihe, určite si na ňu čas nájdi. Číta sa neuveriteľne rýchlo a naozaj stojí za to. :)

      Odstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)