Recenzia: Potomkovia (Potomkovia #1)

autor: Dan Wells
názov: Potomkovia
originálny názov: Partials
séria: Potomkovia | Partials
rok vydania: 2012; SR: 2012  (Ikar)
GR: 3.96

Píše sa rok 2076. Kira Walkerová, šestnásťročná začínajúca lekárka, žije v krajine rozdelenej občianskou vojnou, medzi ľuďmi zúfalo bojujúcimi o prežitie. Na ich záchranu však treba aj niečo viac než len liek proti smrtiacemu vírusu RM, ktorý vykynožil takmer celé ľudstvo. Nestačí už ani mier s potomkami, geneticky zostrojenými bytosťami, ktoré vírus vypustili. Ak sa ľudia chcú zachrániť, musia sa pozrieť na seba, na svoj svet, na všetky chyby, ktorých sa dopustili, a nájsť niečo, čo naozaj stojí za záchranu – vidieť v konci nový začiatok. Román Dana Wellsa Potomkovia je prvotriedny postapokalyptický triler, vzrušujúca, riskantná, rýchla jazda plná dobrodružstiev, lásky a napätia, ktoré nás neopustí do poslednej stránky a núti nás netrpezlivo čakať na ďalšie pokračovanie.

Dan Wells je spisovateľ zameraný na trilery a sci-fi. Narodil sa v Utahu, detstvo strávil čítaním a písaním. Okrem série Potomkovia (druhý diel vychádza v januári 2013) napísal aj sériu o Johnovi Cleanerovi (I Am Not a Serial Killer, Mr. Monster, I Don't Want To Kill You).

Obal knihy je krásny, dobre sa naň pozerá a má aj zmysel. Na druhej strane, trailer je podľa mňa dosť od veci. Celý čas sa hovorí o potomkoch a v podstate tam nie je nič z knihy - okrem niekoľkých faktov, ktoré pred čítaním naozaj nepotrebujete vedieť.

Často mám pocit, že daná téma sa už úplne vyčerpala. Pochybujem o schopnosti ďalších autorov vymyslieť niečo odlišné a potom som veľmi prekvapená niektorými knihami. Potomkovia k nim zaručene patria. V poslednom čase  veľa píšem: "autor vymysel zase raz čosi originálne!" alebo "s takým niečí som sa ešte nestretla". Tak sem to nedám, hoci je to pravda.

Dystópia je úspešná. Knihy o vraždiacich vírusoch ohrozujúcich ľudské pokolenie mali úspech takisto. Poďme ich teda zmixovať a pridajme obdobie po zničujúcej vojne, keď dokopy na svete zostalo okolo päťdesiattisíc ľudí. Pripočítajme diktatúru, šokujúce zákony, povstalcov, snahu o záchranu pred RM vírusom zabíjajúcim novorodencov a ... potomkov. Stroje - umelých ľudí použitých vo vojne namiesto vojakov, čo sa vymkli spod kontroly. Už vám naskočili zimomriavky? A to zďaleka nie je všetko!

Spolu s postupom deja sa menia rozhodnutia, snahy, ciele. Každý hrá za seba a všetci sa snažia prežiť. Jediným cieľom Kiry je násť liek. Ibaže veľmi skoro zistí, že nájsť ho nebude vôbec ľahké. Potomkovia ma pohltili, páčil sa mi vývoj deja, zvraty aj napätie. (a najviac sa mi páčil vírus RM. znie to asi zvláštne, ale keďže študujem biológiu a spol, tak som sa začala zamýšľať nad zameraním na výskum, lebo to bolo fakt zaujímavé)

Dejová línia je poriadne zamotaná, môžeme sledovať vývoj charakterov a rozhodnutia ľudí zahnaných do kúta. Rovnako je celá kniha premyslená a vyúsťuje do konca, ktorý vás prinúti chcieť pokračovanie v danej sekunde ako prečítate posledné slovo.

Hlavných postáv bolo celkom dosť. Kira, najhlavnejšia osoba zo všetkých, má len šestnásť rokov a už pracuje na pôrodníckom oddelení s umierajúci deťmi. Už tento fakt stačí nato, aby ste chcela nájsť liek, ale ak sa do hry so životom zamieša jej sestra, spraví čokoľvek - je jedno, čo to bude stáť a koho. Kira je "správna" s veľkým S, snaží sa pomôcť, no napriek tomu môj pocit z nej je skôr neutrálny. Naopak, veľmi som si obľúbila Samma a aj všetkých potomkov, lebo treba uznať, ľudia sa k nim správali ako k strojom (špine), aj keď ich vytvorili ako umelých ľudí s pocitmi, vlastným rozumom a tak ďalej.

Čítanie je mierne náročnejšie než u iných kníh, lebo sa musíte poriadne sústrediť, ak sa nechcete stratiť vo víre diania. Niektoré pasáže sa dotýkajú aj zloženia vírusu, pozorovania v laboratóriách, ale nie je to nič, čo by sa nedalo pochopiť a čo by nebolo laicky vysvetlené. Navyše, tieto miesta dodávajú autenticitu spolu s ľudským konaním popísanými v iných častiach.

Ľúbostné scénky nebudú. Niekoľkokrát sa zamilovaná dvojica podrží za ruky, dajú si jednu-dve pusinky a pá, pá romantika. Táto kniha je ľuďoch zachraňujúcich svet! Triviálne veci ako zamilovanosť nemá v ich živote a svete miesta. Potomkovia vás nerozplačú a neuchvátia vás žiadne silné emócie, ale možno sa zamyslíte nad svetom.

Dojem & Odporúčania
Jednoznačne sa mi kniha páčila a patrí jej miesto medzi najlepšími knihami tohto roku. Uvidíme, či sa objaví aj pri odovzdávaní cien IB za rok 2012. (ktoré sú zatiaľ ešte len vo forme myšlienky v mojej hlave a netuším, ako to budem realizovať, ale včas sa to dozviete

+ odporúčam: každému milovníkovi scifi
- neodporúčam: ak vás vražedné choroby príliš nelákajú a radšej by ste niečo romantické

5 hviezdičiek a odporúčanie