1. januára 2013

(RC) Recenzia: Sklený vrch

autor: Katarína Soyka
názov: Sklený vrch
originálny názov: Sklený vrch
séria: -
rok vydania: 2011 (Hydra)
GR: 3.75

Vedma Mirka je liečiteľka. Jej osud sa má naplniť na Sklenom vrchu, kde sa kedysi udržiavala Rovnováha medzi Dobrom a Zlom. Ester nekradne, ona si len požičiava. Pre niektoré poklesky zavinené jej neskrotným temperamentom zišla z cesty bielej mágie. Dnes je z nej už bosorka. Nikol je striga. Jej telo sa nedá zničiť, zato ona dokáže čarami zabíjať. Tieto tri ženy spojil osud, aby spoločne porazili pána, ktorý ovládol Sklený vrch a mŕtvi ho poslúchajú. Je ťažké proti nemu bojovať. Každý padlý bojovník sa po smrti postaví na jeho stranu. Strážcovia Rovnováhy na Púšti, v Močiaroch a Voňavom lese pomaly strácajú sily. Tri čarodejnice putujú, aby naplnili svoj osud a stretli lásku v tých najnečakanejších podobách.

Katarína Soyka je slovenská autorka. Kniha Sklený vrch je jej prvotinou. V tomto roku (2012) jej vo vydavateľstve Hydra vyšla aj kniha Lokaj.

Sklený vrch. Názov mi pripomína rozprávku z detstva, na ktorej názov si už nespomínam a asi preto som bola presvedčená, že sklený sa bude písať s dvoma n. Dosť ma to prekvapilo. Obálka je ladená príjemnými jemnými farbami, čo sa mi páči.

Veľmi na mňa zapôsobilo novátorstvo autorky - to ako rozdelila čarodejnice na tri kategórie: čarodejnice, bosorky a strigy. Tiež ma potešila prítomnosť ďalších nadprirodzených bytostí ako sú lesné žienky, permoníci a bludičky. Tieto skupinky nadprirodzených príjemne oživujú príbeh a oddeľujú ho od tradičnýce známych upírov či vlkolakov.

Dej celej knihy smeruje k Sklenenému vrchu, kde má liečiteľka Mirka naplniť svoj osud. Putovanie za ním narúša mnoho prekážok a nečakaných dobrodružstiev. Medzi inými aj oslobodenie bosorky a strigy. Tieto časti sa mi neuveriteľne páčili. Obe vedľajšie hrdinky knihy, teda Ester aj Nikol, som si rýchlo obľúbila. Práve ony boli pre mňa nosným pilierom a ich príbeh ma zaujal viac než Mirkin osud.

by Zindy.deviantart.com
Nechápte ma zle, kniha je napísaná šikovne a premyslene. Iba hlavná hrdinka mi nesadla a rovnako ma nezaujal ani trojuholník: Mirka a jej dvaja nápadníci. Nepáčilo sa mi, ako sa za hlúposti zlostila a dovádzali do šialenstva maličkosti. Mirka samotná, bola 

Zvláštne na mňa pôsobili i mená, zdalo sa mi, že autorka sa nevie rozhodnúť medzi cudzokrajnými a našimi slovenskými. Mirka, Jaroslava, Bojan a Juraj zastupovali našincov a na druhej strane Ester, Rigor, Theodor, Nikol, Alvea, Daria patrili k neslovenským a mali prevahu, čo na mňa pôsobilo rušivo. 

Ako Mirka získavala priateľky, Ester a Nikol, zápletka sa zamotávala viac. Preto ma na konci mrzelo, že ich dva príbehy ostali akési nedopovedané. Teda, samozrejme, čitateľ po dočítaní vie, ako to s nimi dopadlo, a akým smerom sa bude ich život uberať ďalej, no uvítala by som nejaké jasnejšie ukončenie.

V Sklenom vrchu nájdeme aj dvoch zaujímavých a zamilovaných mužov. Mirka však väčšinou ich pokusy úspešne sabotuje. Nie zo zlomyseľnosti, ale kvôli svojej vlastnej neistote. Dosť mi to pripomínalo zahraničné knihy, hoci spomínaní nie sú typickí bad a sweet boy. Nechajte sa prekvapiť.

Dojem & Odporúčania
Kniha na mňa pôsobila príjemne, páčila sa mi zmena. Nadprirodzené bytosti krásne oživovali príbeh, páčilo sa mi, že sa príbeh nesústredil len na upírov, vlkolakov alebo víly. Išlo o mix všetkého dokopy, rôznych životných príbeh tej ktorej postavy, čím vytvorila komplexný svet.

+ odporúčam: všetkým, čo milujú rôznorodé bytosti
- neodporúčam: odporcom zaľúbenej trojky

4 hviezdičky

ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Hydra ZA RECENZNÝ VÝTLAČOK KNIHY
 Knihu Sklený vrch si môžete zakúpiť TU

4 komentáre:

  1. ach, zase si mi predstavila veeeľmi zaujímavú knihu! bosorky ja môžem, takže putuje na wishlist 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite ju aspoň skús. Ten systém čarodejníc sa mi neuveriteľne páčil. :)

      Odstrániť
  2. Děkuji za pozitivní komentář :))
    jinak tuto knížku neznám, ale myslím, že ji máme asi v češtině taky, protože mi něco říká ten název :)
    Jinak na tvém blogu jsem asi poprvé, ale určitě ne naposledy :) máš moc krásné pozadí blogu ! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. :) Ja už som na tvojom blogu bola viackrát a veľmi ma potešia tvoje ďalšie návštevy. :) Pozadie je samozrejme stiahnuté, ja by som sama dačo také nevytvorila. :)

      Odstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)