30. októbra 2013

(RC) Recenzia: Svetová vojna Z

autor: Max Brooks
názov: Svetová vojna Z
originálny názov: World War Z: An Oral History of the Zombie War
séria: -
rok vydania: 2006; SR: 20013 (Premedia)
GoodReads: 4.03 / 156,975 hodnotení

Max Brooks

Je synom režiséra Mela Brooksa a herečky Anne Bancroft. V roku 1994 skončil Pitzer College. S manželkou Michelle má syna Henryho. Svetová vojna Z sa stala bestsellerom, okrem nej napísal aj ďalšie knihy, ktoré však neboli preložené do slovenčiny.


Trailer & Obálka

Tmavá obálka je výstižná. Naznačuje obsah knihy a je perfektne doplnená zadnou stránkou s popisom. Na youtube nájdete kopec rôznych trailerov, či už fan-made alebo z pripravovaného filmu, v ktorom zahviezdi Brad Pitt. Ku knihe som nenašla žiaden.

Moje myšlienky

Svetová vojna Z. O tejto knihe som už počula, mnohí blogeri na ňu vyjadrili svoje viac-menej pozitívne názory. Mňa zaujal najmä námet a povedala som si, že po toľkých chválach, by som sa na ňu mala aspoň jedným očkom pozrieť. Vôbec neľutujem čas strávený pri tomto diele, pretože môžem čestne vyhlásiť, že táto kniha je skvelá.

Rofelrolf.deviantart.com
 Od príbehu som očakávala veľa, preto som bola po počiatočných stranách zarazená. Predpokladala som dejovú líniu obohatenú o nájazdy zombíkov a nejakého individualistu, ktorý zachráni celý svet. Niečo na spôsob dystopických kníh pre mladých, možno aj nejakú tú romancu. Preto ma nesmierne prekvapil štyl, aký si autor zvolil. Svetová vojna Z nie je súvislý príbeh. Je to rozprávanie pozliepané zo spomienok ľudí, ktorí prežili. Teraz si, prosím, nemyslite, že ide iba o náhodnú zlátaninu. To vôbec nie. Po prečítaní som si uvedomila dôležitosť tohto spôsobu písania. Ako inak by mohol autor podať komplexný a hodnoverný prierez dejinami? Iný spôsob neexistoval.  

V knihe sa stretneme s mnohými postavami, s ich uhlom pohľadu na vojnu, akú svet nikdy predtým nezažil a ani nečakal. Prekvapila ma úroveň knihy, pretože autorovi sa podarilo naozaj popreplietať skutočnosť s fikciou. Musí byť veľmi zbehlý v histórii, niekedy som nevedela odlíšiť skutočnosť od fantázie. Ďalším veľkým plusom bola znalosť vojenských termínov, zbraní a myslenia. Páčili sa mi vysvetlivky napomáhajúce čitateľovi zorientovať sa v texte, prípadne vysvetľovali nezrovnalosti. No najviac zo všetkého ma zaujalo taktizovanie. Rovnako aj rozprávanie obyčajných vojakov či ľudí bez akejkoľvek spojitosti s armádou. Celá kniha ma úplne pohltila.

Max Brooks si premyslel každý jeden detail. Začína pekne od začiatku, časťou knihy s názvom Varovanie, kde je zbierka výpovedí o počiatkoch vojny. Obratne nás prevedie aj cez ďalšie časti, pričom každá má špecifické pomenovanie a obsahuje spomienky na konkrétne obdobie, čím sa šikovne zachováva časová následnosť. Počas všetkých "kapitol" sledujeme osudy ľudí bojujúcich za svoje životy, rodiny a za svoju krajinu. Vírus živých mŕtvych je večné tajomstvo, no zetká (tento názov sa mi veľmi zapáčil) sú popísané vynikajúco. Predstavovala som si ich trošku na spôsob mudov z knihy Les kostí, no nie je medzi nimi veľa podobností.

Najväčším plusom je reálnosť. Brooks napísal knihu tak realisticky a presvedčivo, až mi nahnal strach. Nie taký, aký som mala pri Lese kostí. Viac než zetká dával do popredia psychiku ľudí, neopisoval len priame strety živých a živých mŕtvych, ale aj machinácie mocných a rozhodnutia, z ktorých behá mráz po chrbte.

Preklad bol výborný, ale našli sa v ňom preklepy. Neboli príliš časté, bolo ich však dosť na to, aby som si ich všimla. Na druhej strane, viem si predstaviť, že preložiť takúto knihu zaberie kvantum času a vedomostí, preto tieto drobnosti považujem len za chybičky krásy. 

Svetová vojna Z ma prekvapila, pohltila a zanechala vo mne mnoho dojmov. Nepatrí do okruhu literatúry, ktorú zvyčajne čítam, no naozaj sa mi nesmierne páčila a môžem ju ďalej len odporučiť, i keď skôr tým starším čitateľom.


ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Premedia ZA RECENZNÝ VÝTLAČOK KNIHY

14 komentárov:

  1. Zaujímavé písanie knihy. Doteraz som si veľmi nevedela predstaviť, aké to asi je, kto je hlavným hrdinom a tak.
    Lebo u mňa je to Brad Pitt :D
    Film sa mi tiež páčil, len ten koniec sa mi zdal taký dosť unáhlený.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si práveže neviem predstaviť len jedného hrdinu, ale videla som triler na film a aj napriek svojej bojazlivosti sa ho chystám pozrieť. :)

      Odstrániť
  2. Film sa môže pri tejto knihe schovať do kúta :) Mňa ten štýl písanie už od začiatku oslovil a veľmi sa mi páčil. Max Brooks proste vie, ako na to. Po prečítaní knihy som bola v kine aj na filme a je to pozerateľné, no príliš hollywoodske, s knihou to má spoločný akurát tak námet.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslela som si, že to tak bude, lebo sa to všetko upriamilo viac na jednu postavu, no pozrieť si ho pozriem. :) Ale súhlasím, že kniha je perfektná. :)

      Odstrániť
  3. Musím si ju prečítať. Tie výpovede ľudí by ma určite zaujali :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Věděla jsem, že existuje film, ale netušila jsem, že je i knížka (ehm, měla bych se stydět). Musím říct, že film mě teda nezaujal (nebo spíš jeho upoutávky v letáčku, co jsem dostala v kině :D), ale tohle opravdu jo. A když jsi tomu dala pět kočiček, tak to musí stát za to. Fakt, moc :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Naozaj stojí. Zatiaľ ešte neviem, čo bude ten film zač, ale kniha je skvelá. :-) Veď vieš, že 5 mačiatok nedávam len tak hocikedy. ;-)

      Odstrániť
  5. Super napísané, kniha vyzerá celkom zaujímavo, aj keď to určite nie je môj zvyčajný žáner. Inak originálne som si všimla plagáty k filmu, až neskôr som zistila, že je to kniha.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zdá sa, že všetci vedia skôr o filme. :D U mňa to bolo naopak. :)

      Odstrániť
  6. Pekná recenzia. Až 5 hviezdičiek? Tak to musela byť naozaj top kniha. Aj keď pre mňa asi nič, keďže ja a bojové stratégie- to k sebe neide :)
    fashionhapenss.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Mám rada štýl kníh, ako je táto...keď sa dej skladá zo spomienok alebo z reportáži a interview..chvíľu si na to zvykám, a potom ma zaráža ako si autor/ka tak skvele poradila s tým, čo si vymyslela...po tejto knihe sa určite poobzerám :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)