5. júla 2014

(RC) Recenzia: Šarlátová niť

autor: Francine Riversová
názov: Šarlátová niť
originálny názov: The Scarlet Thread
séria: -
rok vydania: 1995; SR: 2013 (Kumran)
GR: 4.07 / 14,254 hodnotení


Francine Riversová
Žije v Severnej Kalifornii s manželom a troma dospelými deťmi. Ak nepíše, tak každú voľnú chvíľu trávi s nimi a so svojimi vnúčatami. Je silne veriaca a pomocou svojej tvorby ďakuje Ježišovi za všetko, čo pre ňu urobil.


Moje myšlienky
Znova som sa pustila do knihy od Francine Riversovej a nemôžem povedať, že by som to ľutovala. Zo začiatku som síce mala problém, príbeh ma nechytal, no keď som sa dostala hlbšie, stále bol viac a viac čítavejší. Na prvý pohľad by sa to nemuselo zdať, ale je to pozoruhodné čítanie, ktoré ma donútilo hlboko sa zamyslieť. 

Šarlátová niť je o osudoch dvoch žien. Prvá z nich je Sierra. Žienka domáca, matka a manželka. So svojím životom je dokonalo spokojná, kým jej manžel neoznámi, že sa sťahujú. Vtedy začínajú problémy a postupne sa jej zrúti celý svet. Úprimne, nechápala som ju. Sierra bola príšerne naštvaná kvôli sťahovaniu - to by bola každá žena, ak by to manžel rozhodol bez nej - no nemyslím si, že mala právo sa hnevať celé mesiace. Zdalo sa mi to prehnané a silené. Alejandro, jej manžel, mi bol sympatickejší. Mal svoje chyby ako každý človek, no dokázala som ho pochopiť. 

To sa mi páčilo na celom príbehu najviac. Spôsob, akým nám Francine priblížila pohľady, postoje, správanie a prežívanie postáv je skutočné umenie. Najprv som sympatizovala s Alexom, neskôr so Sierrou a na konci som si uvedomila, že obaja boli rovnako vinní. Ich problémy v manželstve - hádky, nedorozumenia a nedostatok tolerancie či zlyhanie komunikácie boli vykreslené veľmi detailne a skutočne. Dali by sa uplatniť na mnoho manželstiev, ktoré sa v súčasnej dobe rozpadajú. Mladších čitateľov by to možno nezaujalo, lebo na prvý pohľad je kniha o manželoch pomaly ale isto strácajúcich svoj vzťah. Na druhý pohľad, po zamyslení, no... až mi bolo do plaču. Nebola to ani smutná kniha, a predsa som vyronila pár sĺz. Francine nevynechala ani následky rozchodu a dopad na deti, všetko veľmi reálne...

Druhá žena, Mary Kathryn, je už dávno mŕtva a jej príbeh sa odvíja na konci každej kapitoly v podobe denníka. Zo začiatku sa mi práve jej príbeh páčil viac, no chýbali mi jasnejšie časové údaje. Občas som sa strácala a na konci som nemala ani tušenia, koľko môže mať rokov (stále ešte bola mladá, len neviem, koľko presne). Mary Kathryn mi bola sympatická od začiatku, no dejová línia je zľahka predvídateľná - mám na mysli hlavné udalosti, od ktorých sa rozprávanie odráža. Napriek tomu, som si čítanie užívala, kým sa tam neobjavilo príliš veľké množstvo postáv - vtedy sa mi začalo pozdávať viac rozprávanie o Sierre.

Francine napísala výborný román, skvelo zvládla realistickosť. Čo ma až tak nenadchlo boli postavy - zdali sa mi vyhranené až do krajnosti, neschopné prispôsobiť sa novým podmienkam a boli dosť fixované na stratu predchádzajúceho života - najmä Sierra a Mary Kathryn. Naopak, muži boli dynamický, túžiaci po zmene a lepšom živote. Nepáčilo sa mi, že ženy boli domasedky a nič nerobili len kritizovali, čo robia ich manželia namiesto podpory či snahy o vlastné prispôsobenie.

V konečnom dôsledku ma kniha prekvapila, páčila sa mi viac než som od nej očakávala po prvých päťdesiatich stranách. Je to príjemné čítanie, no treba sa nad ním trošku zamyslieť a skôr by som ho odporučila pre starších čitateľov.

ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Kumran ZA RECENZNÝ VÝTLAČOK KNIHY
Kúpiť knihu Šarlátová niť

7 komentárov:

  1. Super recenzia, knihu mám požičanú z knižnice v takom starom vydaní s hroznou obálkou... Pustím sa do nej a uvidím, či sa mi bude páčiť, šancu jej chcem dať.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mne sa zase táto kniha páčila zatiaľ najmenej od Francine Riversovej a skôr sa mi zdalo, že ten Sierrin príbeh je oveľa predvídateľnejší ako ten Mary Kathrynin. A súhlasím, že Sierra naozaj preháňala a namiesto toho, aby sa trochu snažila, tak sa len odúvala a ľutovala.
    A táto recenzia sa mi čítala veľmi dobre, ako po masle :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne za kompliment. :))

      Mne sa najmenej páčilo Dieťa zmierenia, tam som mala pocit, akoby sa všetko až príliš nakopilo na jednu rodinu. Až nereálne veľa.

      Odstrániť
  3. Vyzerá to zaujímavo. Nalákala si ma na knihu vďaka tej druhej žene, ktorá sa mi zdá, z tvojej recenzie, taká záhadná.
    Mám pocit, že knihu som už niekde videla :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dej ma nejak nezaujal, ale na knihe je vždy najlepšie, ak autorka dokáže verne zobraziť postavy, čo sa zrejme tejto podarilo. :)
    Fashion Happenss

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Postavy vyzerajú zaujímavo :) Najprv ma veľmi zaujala tá obálka, lebo je taká farebná a pozitívna :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Hezky napsaná recenze a kniha zní docela zajímavě, od autorky jsem zatím nic nečetla :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)