3. októbra 2014

Richelle Mead: séria Sukuba

Sukuba je nesmrteľná žena vysávajúca životnú energiu z mužov počas sexu.

“Look, don’t get me wrong. I worship the ground this guy walks on. I’m excited to meet him tonight. I’m dying to meet him tonight. If he wanted to carry me off and make me his love slave, I’d do it, so long as I got advance copies of his books.”

Georgina Kincaidová je sukuba už nejaký ten čas. Stále mladá, stále krásna a nesmrteľná až do skonania sveta. Výmenou za svoje schopnosti a za istú službičku od pekla zapredala svoju dušu. Od prvej stránky sa mi páčila, bola sympatická a vtipná, páčili sa mi jej trefné poznámky. Na druhej strane, občas mi nesmierne liezla na nervy svojím pohľadom na svet - "ja viem všetko najlepšie", komentovaním ostatných, klamstvami / polopravdami / zatajovaním pravdy Sethovi. Nehovoriac o tom, že v štvrtom a piatom dieli dostalo slovné spojenie ,,liezť na nervy" úplne nový rozmer. Georina je fajn... kým jej romantické pletky idú správnym smerom.


V celej sérii ide hlavne o romantickú zápletku medzi Georginou a Sethom. Ako sa schádzajú a rozchádzajú, prípadne si nájdu niekoho iného. Neviem, zo začiatku mi pripomínali Cat a Bonesa, ibaže problematické vzťahy a rôzne trampoty v raji by podľa mňa nemali trvať dlhšie než jednu knihu, lebo čitateľ sa rýchlo začne nudiť - najmä, keď je od úplného začiatku jasné, ako to skončí a autorka podhadzuje aj rôzne narážky. Práve tieto časti série ma nezaujali a zničili moju počiatočnú radosť z čítania, ktorú sa mi ani v poslednom dieli nepodarilo znovuobjaviť.

A teraz, aby sme mali jasno: Seth nie je Bones, nie je ani trošilinku ako on. Seth je introvertný spisovateľ s výnimočným darom slova. Žiaľ, je veľmi plachý a spoločensky nešikovný. Bohato to však vynahradia jeho vlastnosti. Neviem ho opísať inak ako láskavého, priateľského a veľmi starostlivého. Samozrejme, má svoje muchy ako kopajúcu múzu, ktorá ho zdrží aj od bratovej svadby či roztržitosť, no bolo to skôr milé. Aj keď v reáli by ma to asi doháňalo do šialenstva.

“What hope is there?" I asked. "If even angels fall, what hope is there for the rest of us?”

Už som naznačila, že hlavná zápletka sa týka celej série, no rada by som povedala pár slov aj k viac-menej jednotlivým knihám. Trápení je taký dobrý úvod. Autorka vynikajúco podala Georginin svet, problémy a vytvorila si živnú pôdu. Nakopla celú hexalógiu, obľúbila som si postavy, tak nečudo, že som sa hneď pustila do pokračovania s veľkým elánom a očakávaniami. Na vrcholu pokračuje rovnako dobre, ako sa Trápení končí. Rovnaký rytmus, dynamika  a zápletka tiež veľmi slušná. Respektíve neslušná... keďže sa Georgina spolu s Bastienom pokúša zničiť povesť Dany, prezidentky kresťanskej spoločnosti. Niežeby som súhlasila so všetkým, čo hlásali, no to čo sa dialo... Sny boli prvým náznakom, že sa niečo pomaly, ale isto kazí. Nechápte ma zle, kniha sa mi sama o sebe páčila a prepáčila by som aj ten koniec, ibaže! po zhliadnutí anotácie na štvrtý a piaty diel som si jednoducho nedokázala pomôcť a moja nádej, že sa to zlepší rýchlo zhasla. Áno, trojka sa mi páčila, až na posledné strany.

Žár by mal veľmi zaujímavú zápletku, ak by ma príliš nerozptyľovali práve moje nádeje (o ktorých som vedela, že sú zbytočné asi tak od polovice knihy vďaka spomínaným anotáciám). Čo ako bolo všetko okolo hľadania uväzneného originálne a fakt dobré... nemala som z čítania taký pôžitok kvôli komplikáciám. A tie veselo pretrvali aj v piatom dieli, Stíny, kde sa ešte zostupňovali. To bol diel, keď som si myslela, že sériu nedočítam, čo sa nakoniec nestalo, lebo som si mrkla spoiler z posledného dielu (ak by som to nečítala naraz, ale tak, ako vychádzali knihy, asi by som autorku znenávidela!) a dotiahla to do konca. Priznám sa, že tento diel bol zvláštny a niektoré pasáže mi vôbec nešli do hlavy, no vo veľkom finálne Richelle dokázala, že mali zmysel. Odhalená, posledný diel sukubieho príbehu, je ... nuž ... očakávaný. Autorka podhadzovala v predchádzajúcich častiach príliš veľa stôp a indikácii nato, aby ma mohla prekvapiť. Prekvapivý bol len jeden fakt - a to vlastne tajomná druhá zmluva - neviem či sa mierne inšpirovala nápadom Lauren Kate zo série Padlí, lebo konkrétny diel Sukuby vyšiel skôr (celá séria začala vychádzať skôr než Padlí) než konkrétny diel Padlých, no myšlienka Padlých bola jasná - a musím povedať: Sukuba bola sladká a rozhodne lepšie prevedená.

Čo mi teda pokazilo chuť? Georgina a Seth v tretej, štvrtej a piatej knihe. Všetky - alebo aspoň väčšina sérií - má tento aspekt v niektorej časti zakomponovaný, len by som si bola želala, aby sa to rozmotalo skôr. Všetci predsa dobre vieme, že osudovej láske sa nič nevyrovná.

“I don't care," said Seth. "I would have done it. I would have sold my soul for you. You and me...I told you. Something's always going to keep us near each other...even if we aren't together.”

A za čo má séria Sukuba plno pozitívnych bodov? Za celé prevedenie pekelného systému - ten bol absolútne božský. Nemohla ho vymyslieť lepšie, to by sa už určite nedalo. Anjeli a démoni, byrokracia, lákanie duší - hlavne toto. Strana zla chce pokaziť čo najviac duší a to je na tom to skvelé! Väčšina fantasy má záporákov, čo škodia len hlavným hrdinom. Sukuba je záporáčka sama o sebe, lebo privádza duše do pokušenia, zvedie ich a vyžíva sa v ich pocite viny a zároveň je to hlavná hrdinka, ktorá je atakovaná ešte horšími vecami než je ona sama. Páčilo sa mi to, lebo som sa ešte nestretla s knihou / sériou, kde by bolo zlo vystihnuté tak dobre a naozaj dotiahnuté do detailov. Takisto sa Richelle pohrala aj s anjelmi a to bola naozaj paráda. Chlastajúci anjel? Nepoznáte ho? Bežte sa zoznámiť s Carterom, jedným z najlepších postáv knihy. Určite si obľúbite aj Romana, Yasmine či Douga.

V konečnom dôsledku je séria veľmi fajn, no na môj vkus je až príliš dlhá. Neviem si predstaviť, že by som ju prečítala, ak by som ju mala čítať postupne. To by ma odradili veci spomenuté vyššie. Napriek tomu, môj názor je vcelku pozitívny. Bola to zmena a poriadna. Hlavná hrdinka bola tá ,,zlá", sem-tam sa správala ako mrcha a Seth bol zlatíčko. Zápletky tiež neboli na zahodenie. Sériu odporúčam ako osvieženie a rozšírenie obzorov.

A tear escaped, rolling down my cheek and probably messing up my mortal mascara. "Thank you, Carter. Thank you for everything.”

PS: Nezdá sa vám, že dáma na poslednej obálke vyzerá trocha ako Kate Beckinsale v Underworld?

2 komentáre:

  1. Pekný článok.:) Séria ma akosi nikdy nelákala námetom, hoci mám Richelle rada. Inak ale znie zaujímavo hlavne kvôli tej nie-úplne-kladnej hrdinke.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som čítala 1tku a tak sa mi zapáčila, že som si kúpila hneď naraz všetky zvyšné diely 8D Ešte som sa k nim nedostala, ale 1tka sa mi veľmi páčila, takže sa teším, kedy na to už budem mať čas.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)