Review: Eona - Posledná zaklínačka drakov

originálny názov: Eona
séria: Eon
rok vydania: 2011; SR: 2012 (Ikar)

Dôležité:
ak ste nečítali sériu, môže obsahovať spoilery
review minulého dielu: Eon - Zaklínač drakov

Eona musí naučiť zvládať svoju moc - ak chce prežiť, a ak chce zachrániť mladého cisára Kyga. Sama sa však nedokáže naučiť nič z toho, čo potrebuje, preto sa cisár rozhodne pre záchranu ctihodného pána Ida, zaklínača Pokanieho draka z väzenia, kde ho drží brat zosnulého cisára. Takáto úloha vôbec nie je jednoduchá, nielen pretože do paláca je ťažké preniknúť, ale aj kvôli citom ktoré sa začínajú vytvárať medzi Idom a Eonou, Eonou a Kygom. Navyše Ryko jej už vôbec nedôveruje. Klamstvá vyslovené dávno či nedávno nedávajú Eone na výber. Za lži sa musí vykúpiť vysokou cenou, no zdá sa, že ani to nestačí.

Škoda, že knižný trailer sa objavil iba spoločný, no je príjemné spracovaný. Neprezrádza veľa (ale celkom dosť), pri pozeraní mi nabehli zimomriavky aj keď hudba sa mi až tak veľmi nepáči. Krátke, jasné, pútavé. Určite dokáže navnadiť čitateľov, aby po tejto knihe siahli.

Druhé a zároveň posledné pokračovanie tejto série (autori by si mali brať príklad z Goodmanovej) je ešte o čosi lepšie než prvé, zbytočné naťahovanie by iba znehodnotilo tento inak veľmi kvalitný kúsok. Úplne ma pohltilo. Autorke sa podarilo napísať knihu čítanú na jeden dych. Od začiatku až do konca sa niečo deje, či už v rovine politiky cisárstva alebo v milostnom trojuholníku vytvorenom medzi Eonou, Kygom a pánom Idom. Nič nie je ponechané na náhodu, dielo svedčí o prepracovanosti zápletky, postáv a prostredia. Všetko vyúsťuje do konca, ktorý nie je prekvapujúci, ak sa nad knihou zamyslíte, ale predsa neočakávaný - napriek tomu, že všetko do seba krásne zapadlo ako kusy skladačky.

Kniha naberá na obrátkach a (s)pád je rýchly. Odhalenia prichádzajúce z červeného denníka Eonu tak veľmi desia, napriek tomu sa nemôže zdôveriť takmer nikomu, pretože sa neteší silnej dôvere. Vo všetkom podstatnom klamala, teraz nemá inú možnosť iba pokračovať sa a dúfať, že jej bude uverené a odpustené. Ako však možno odpustiť to, čo sa javí ako zrada a uveriť, že to tak nie je? Ovládanie vôle na dôvere nepridá, strach a zmätok je všade naokolo. Pre ňu existuje iba jedna možnosť, lebo je iba jedna vec je horšia než zradiť - stratiť. Vytvoriť silný charakter je ťažké. Eona rozhodne je silná, ale nie je jednou z tých bezchybných postáv. Jej pocity sú typické pre pubertiačku. Cíti sa podráždene, nikto ju nechápe a ani sa veľmi nesnaží. Zároveň sa snaží byť takou, akou by podľa každého mala byť. Vykreslenie sa mi veľmi páčilo.
,,Láska je veľmi zneužiteľná slabosť. Kygo a pán Ido ti pribehnú na pomoc. Čo máš, že dvaja mocní muži pobežia v ústrety svojej záhube?"

Neznášam troch ľudí zamilovaných do seba navzájom. Jednoducho je to stále tá istá pesnička. Väčšinou je od začiatku jasné, aký koniec príde. Nedá sa to povedať o Eone, Idovi a Kygovi. Musím sa priznať, že keď som sa dostala k pasáži, kde sa trojuholník začína, bola som mierne sklamaná, lebo kniha ma zaujala. Predpokladala som pokazenie príbehu na celej čiare, čo sa nestalo. Goodmanová úplne pretvorila celú túto zamilovanú záležitosť a poňala ju z konca, aký ešte nebol v žiadnej knihe. Nejde len o lásku, žiarlivosť, vášeň. Eona musí rozmýšľať aj ako zaklínačka Zrkadlového draka a rozhodnúť sa, čo je najlepšie nielen pre ňu ale aj pre ríšu a draky.

Oba charaktery, Ido aj Kygo majú niečo do seba.  Väčšinou sú postavy v románoch už na začiatku vykryštalizované, nemenia sa počas deja. Ich zmena je častokrát neprijateľná, lebo čitatelia k nim majú vzťah. Máloktorá postava sa mení toľko ako Ido. On je správny "badboy" - hrdý, arogantný, ironický. Tieto vlastnosti ho výborne vystihujú. (neznášala som ho už v prvej knihe) Na druhej strane stojí Kygo, mladý cisár snažiaci sa zachrániť ríšu, ale ani on nie je anjelik s dobrými vlastnosťami. Hnev je jeden zo siedmich smrteľných hriechov a Kygo ho má na rozdávanie. Záchvaty zúrivosti sú nepriehľadnuteľné, okrem toho je príšerne prchký, žiarlivý a mnohokrát aj tvrdohlavý. Eona akosi uviazla medzi mužmi, čo sú síce silní, ale ani jeden nie je tým rozprávkovým obetavým princom rozdávajúcim lásku. Povzbudivá zmena v dianí, keď si hlavná hrdinka uvedomí, že ani jedna možnosť nie je ideálna. Ido je šialenec túžiaci po moci a Kygo si môže vziať za manželku iba ženu s kráľovskou krvou.

Už dlhšiu dobu som nečítala knihu s takým záujmom. Nevedela som sa dočkať konca, chcela som vedieť ako sa to nakoniec vyvrbí. Po prečítaní som zistila, že koniec prišiel rýchlo, ale všetko bolo ukončené v pravú chvíľu a s náležitými emóciami. Čestne prehlasujem, že séria Eon patrí medzi najlepšie, čo som kedy čítala, presahujúce moje očakávania. Hodnotenie teda nebude prekvapujúce.

hodnotenie: *****