autor: Cliff McNish
názov: Anjel
originálny názov: Angel
séria: -
rok vydania: 2007; SR: 2009 (Arkus)

Anotácia z GR - môj preklad, prosím nekopírovať bez môjho vedomia:
Freyina intenzívna vášeň k anjelom ju priviedla až k niekoľkoročnej mentálnej chorobe. Teraz, keď si už o sebe znova začala myslieť, že je normálna, ju začne sledovať temný anjel. Čoskoro sa dozvedá ohromujúcu pravdu: Ona sama je anjelom. A byť anjelom je práca, akú si nikdy nepredstavovala, že môže byť.

Hoci obálka knihy nie je ničím výnimočná a medzi inými ostáva často nepovšimnutá, skrýva fantastický (v zmysle fantasy) príbeh o anjeloch, ako ich nepoznáme.

Do románu s anjelmi sa pustil spisovateľ, čo je nezvyčajné - ak už sa muži rozhodnú pre písanie, drvivá väčšina píše kriminálky alebo aspoň akčné knihy s odvážnymi hrdinami. Tá odvaha síce nie je nevyhnutná, ale predsa si vyberajú ako hlavné postavy chlapcov. McNish zvládol vykresliť dievčenskú hrdinku pravdivo aj s typickými pocitmi strachu a nesebavedomia.

Prostredie tvorí stredná škola - typické pre tento druh kníh. Tam podobnosť končí. Je ťažké vniesť do sveta fantasy čosi originálne pri všetkých tých autoroch a rôznych postavách. Vždy je niečo s niečím podobné, aj keď sa nikto nutne neinšpiroval, len vytvoril niečo na ten spôsob. Anjel je ale stopercentne originálna kniha od hlavnej postavy cez anjelov až po vyústenie.

Freya prvýkrát videla anjela vo veku osem rokov. Zjavil sa len na chvíľočku, povedal veci, ktorým nerozumela a odišiel. Odvtedy čakala na jeho návrat, no ten sa nekonal. Freya sedávala a spávala pri otvorenom okne, jej posadnutosť anjelmi sa zmenila na chorobu a bola hospitalizovaná na psychiatrickom oddelení. Znova začína žiť bez anjelov vo svojom živote, ale tí ju nechcú nechať na pokoji. Neustále sa jej zjavuje temný anjel s desivým smiechom a do školy prichádza nová spolužiačka nehanbiaca sa za svoju vieru v okrídlené bytosti. Freya znova zažíva pád až na dno, keď sa nedokáže anjelov zbaviť. Netypicky originálne. Freya nie je ako iné hrdinky, zamilovaná do anjela. Ona totiž nemá žiadnu skutočnú lásku, veď v štrnástich ma na všetko čas. Jej život sa krúti okolo školy a priateľov, ibaže nie každý priateľ je skutočný.

Táto pieseň je umieračik s jediným odkazom - umrel anjel.
Stredom udalostí je nepochybne Freya, ale ona nie je jediná, kto potrebuje pomoc. Ďalšie osoby z jej blízkosti hovoria o svojom poslaní. O tom prečo sa oplatí žiť, čo je správne, čo znamená zbabelosť a aké môžu mať následky nesprávne rozhodnutia. Anjel ukazuje túžbu ľudí po pomoci, často si vôbec neuvedomujúc, že mnoho problémov si spôsobujú sami svojou hlúposťou a život by bol ľahší, ak by sa začali správať inak.

Anjeli nemôžu byť všade - to je podstata. Jeden anjel nestráži len jednu osobu ale stovky. Ako si môže vybrať medzi ich volaniami o pomoc? Výber zničil najmilovanejšieho anjela a jeho zverenci sú vydaní napospas osudu, kým si ich neprisvojí iný anjel. Ľudí je veľa a anjelov málo a ani oni nie sú veční. Pri záchrane položia aj svoj život. Správny anjel zomrie za chránenca.

Odlišnosť týchto anjelov od tých, s ktorými sme sa už stretli je značná. Posolstvo je jasné - každý môže byť anjelom pre niekoho iného. Krása nápadu, originalita ani myšlienka nepostačili. Naozaj sa mi kniha páčila a bolo ťažké vybrať pre ňu hodnotenie. Rozhodovala som sa medzi dvoma a troma hviezdičkami. Určite bola lepšia než na tri ale štýl písania bol trocha ťažkopádny takže ani štyri to nie sú. Preto po prvýkrát v histórii tohoto blogu udeľujem aj polovicu hviezdy.

3,5 hviezdičky