7. augusta 2013

Lenka Gahérová: V pekle sa neplače

autor: Lenka Gahérová
názov: V pekle sa neplače
originálny názov: V pekle sa neplače
séria: -
rok vydania: 2013 (HladoHlas)
GoodReads: 5.0 / 1 hodnotenie

Lenka Gahérová

Je slovenská spisovateľka z Prievidze. Píše najmä prózu pre dospelých, ale jedna z jej siedmich kníh je pre deti (Tridé z 3.Dé). Miluje svoju rodinu, priateľov a prírodu. Vecí, ktoré nemá rada je len veľmi málo.

Šokujúca spoveď bývalých gymnazistov od autorky úspešného románu Kým nejde o život... Román, ktorý vás rozplače do úsmevu a prijme k rozmýšľaniu nad vlastnou cestou. Možno si pri jeho čítaní občas poviete, že prináša až moc tvrdé ľudské príbehy, ale aj taký je život. Úspešná prievidzká autorka Lenka Gahérová ich šikovne splietla do jedného románového vrkoča. Do dospelosti vyleteli ako anjeli. Niesli si so sebou ideály, predstavy a predsavzatia. Túžili dosiahnuť cieľ, v ktorom ich čaká šťastie, láska a úspech. Po ceste trvajúcej dvadsaťpäť rokov sa opäť stretávajú. Niektorí odhaľujú tajomstvá a vyzliekajú svoje duše. Jeden nahlas priznáva porážku, druhý predstiera úspech. Otvárajú tajné truhlice a vypúšťajú svojich kostlivcov - svoje temné spomienky, na ktoré by najradšej zabudli. Koho z nich udržali krídla a koľkí skončili ako padlí anjeli? Kto z bývalých spolužiakov skončí v pekle a kto v nebi? Odpovede na otázky sa dozviete v Pekle, v ktorom sa neplače.

Trailer & Obálka

Obal knihy je nádherný. Vo mne takýto anjel evokoval nadprirodzeno, no v skutočnosti tam žiadnych upírov, vlkolakov a anjelov nenájdete. O tomto diele som prvýkrát počula u Sue a náhodne som ho našla ležať na poličke v knižnici, asi dva dni nato. Vypožičanie neľutujem.

Moje myšlienky

Anjel by nás mohol zvádzať k myšlienkam na fantasy, ale v skutočnosti ide o sériu poviedok veľmi pekne prepojených stretávkou po dvadsiatich piatich rokoch od skončenia gymnázia na chate zvanej Peklo. Každý jeden bývalý študent prezradí všetko o svojom živote a duše sa vyzliekajú ,,donaha". Stretávka je veľmi originálny spôsob, ako prepojiť všetky príbehy. Páčila sa mi rôznorodosť osudov podaná dojímavo, pravdivo no zároveň aj veľmi vtipne - skutočne akoby sa stretla partia deciek a nie ľudia v zrelom veku.

Zindy.deviantart.com
Musím sa priznať, že tých osudov je v knihe veľa. Miestami, najmä na začiatku, som sa medzi toľkými postavami strácala a nevedela som, kto je kto. To sa však zlepšovalo priamoúmerne vyššiemu počtu prečítaných strán. Niektorý mi boli sympatickejší, ako iní a jednu postavu som spolu so všetkými zúčastnenými neznášala.

Každý máme na jednom pleci anjela a na druhom diabla. Záleží iba na nás, ktorému dovolíme vyhrať.
str. 180

Nedokážem povedať, čí príbeh ma zaujal najviac, no niekedy som krútila hlavou nad rozhodnutiami alebo práve naopak som ostala v úžase najmä nad tým, čo sú schopní urobiť rodičia pre svoje deti. Jedno je isté, my deti, to zjavne nedokáže vždy oceniť.

Zopár životov bolo spokojných, trošku menej šťastných, veľa nespokojných a zbabraných a žiaden dokonale šťastný. Koniec bol krásne dokončený, všetko bolo vysvetlené a uzavreté.

Už dávno som neudelila knihe plných päť hviezdičiek a ani poriadne neviem povedať, čo ma viedlo k tomu, aby som ich dala teraz. Jednoducho ma premohli emócie, ktoré vo mne zanechala táto. Úplne ma pohltila, čítanie bolo príjemné a nejedenkrát som sa schuti zasmiala. Čo viac by mala mať ideálna kniha?

7 komentárov:

  1. Obálka naozaj evokuje niečo nadprirodzené. To musela byť naozaj výnimočná kniha, keď od teba dostala 5 hviezdičiek. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. V poslednom čase sa snažím dať čoraz viac šancí aj slovenským autorkám a takéto mnohorodé a prepojené príbehy mám rada, ale odrádza ma ten citát, čo si sem z knihy dala. Je taký obohratý (teraz si neviem spomenúť aká to bola kniha, ale viem, že som kedysi čítala niečo, kde bolo toto isté napísané s tým anjelom a diablom na pleci každého človeka) a hneď mi v hlave zasvietil taký poplašný signál, že toto nie, toto bude len opakovanie toho, čo už dávno niekto iný povedal. Určite sa mýlim a v žiadnom prípade nebudem robiť závery bez toho, aby som si to prečítala, ale takýto bol môj prvý dojem :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa ten citát veľmi páčil, lebo som ho ešte nikdy doteraz nepočula. Dúfam, že ťa úplne neodradí, kniha naozaj stojí za zmienku a za prečítanie. Keď sa ti nebude páčiť ani potom, nič sa nedá robiť, ale šancu jej daj. :))

      Odstrániť
  3. Mám veľmi rada slovenských autorov a poviedky, takže určite sa po tej knihe poobzerám :)

    P.S. Nefunguje ti NetworkedBlog widget

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Pekne napísaná recenzia... tá kniha znie super, možno sa k nej raz dostanem.^^

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)