18. septembra 2015

Petr Ludwig: Konec prokrastinace | začína obdobie produktivity!

Počas predchádzajúcich dvoch semestrov som sa stala študentkou vysokej školy, ako pravdepodobne viete, a prišla som aj do kontaktu so slovom prokrastinácia. Raz, keď som pozerala seriály namiesto štúdia, sa ma spolubývajúca veselo opýtala, či prokrastinujem. Moja reakcia bola zmätená, nevedela som, čo to je. ,,To, že sa neučíš,” uškrnula sa. V jadre mala pravdu. A nebolo to poslednýkrát, čo som čučala na seriál namiesto učenia. Objavila Game of Thromes, takže predsa len to bolo na niečo dobré.

Petr Ludwig: Konec prokrastinace
| rok vydania: 2013 (Jan Melvil Publishing) |
| GR | 4.19 - 342 hodnotení |

Po prvom ročníku prichádza prirodzene druhý, ťažší, zahŕňajúci skúšku z anatómie a histológie. Čiže prokrastináciu si nemôžem dovoliť. Ibaže, ako sa jej účinne zbaviť? A fakt, čo to tá prokrastinácia vlastne je?

Prokrastinácia je stav, keď viete, že máte niečo robiť. Dokonca aj chcete. No nikdy k tomu nedôjde. Jednoducho sa k danej činnosti nedokážete dokopať. Ako ja k učeniu - najprv treba poupratovať celý byt, nakúpiť, navariť, prečítať knihu, pozrieť seriál, ísť si zabehať... Potom som úplne mimo z toho, že nestíham (a fňukám, že to sa nedá naučiť). Čím máme viac povinností, tým menej sa nám chce začať. Nie som v tom však sama. Študenti väčšinou vedia o čom hovorím a pravdepodobne aj veľmi vyťažení ľudia. Skúšala som rôzne tipy z článkov na internete, ale nič nemalo poriadny účinok a tak som siahla po literatúre.

http://kyrateppelin.deviantart.com/
Konec prokrastinace je podľa mňa veľmi výstižná kniha, napísaná človekom, ktorý sa do toho fakt rozumie. Zhrnutia a zjednodušenia výskumov prepojené s nástrojmi napomáhajúcimi poraziť prokrastináciu na mňa pôsobili zmysluplne a - neviem nájsť iné slovo - profesionálne. Počas počúvania som takmer vždy prikyvovala a sama pre seba si hovoria: ,,Presne! Súhlas! Naozaj sa takto cítim. To sa mi tiež stáva!” Preto pevne verím, že pridržiavanie sa jeho rád mi pomôže zvýšiť produktivitu.

Kniha je rozdelená na viacero kapitol, ktoré sa zaoberajú jednotlivými problémami a metódami na ich riešenie. Keď som sa už v začiatku úplne našla ako typický prokrastinátor (popis na mňa jednodznačne sedel), tak som sa tešila na riešenia, ktoré kniha ponúka. 

Venuje sa samostatne motivácii, kde opisuje rôzne druhy a vysvetľuje, prečo nie sú ideálne. Samozrejme, dáva aj správnu alternátivu - a to motiváciu pomocou vízie. Ďalej je to akcioschopnosť - keď už sme motivovaní a stále to nejde, na vine bude prokrastinujúci slon a.k.a. emočná časť nášho myslenia. Vtedy treba posilniť jazdca alias kognitívny systém, čo ho dá do laty. Nato bude odpoveďou buzerlístok a systém to-do-all. Táto metóda ma zvlášť zaujala a chystám sa ju čo najskôr zaviesť do praxe. Poslednou veľkou kapitolou sú výstupy a s nimi aj flow lístok - lístok našej spokojnosti. Navyše, každá kapitola má na konci zhrnutie najdôležitejších myšlienok do niekoľkých viet. A viete, čo je úplne najlepšie? Každý z týchto nástrojov ma aj ,,formulár”. Akúsi predtlač, aby ste sa vedeli pohnúť z miesta. Sama som si už vypracovala víziu, hoci som práve túto časť dlho prokrastinovala, lebo som sa bála, že nebudem vedieť, čo napísať. Nakoniec mi to však šlo nad očakávania dobre. Plusom sú aj prirovnania zobrazujúce jednotlivé ,,problémy”. Vďaka nim som si mnoho vecí rýchlejšie zapamätala a dokonca som sa aj zasmiala. 

weheartit.com
Ako už vyplynulo z predchádzajúceho textu, túto knihu venujúcu sa osobnému rozvoju, som počúvala. Bola to moja prvá audiokniha, čiže som bola viac-menej bez očakávaní. Nevedela som predstaviť, ako to asi bude vyzerať, no bola som milo prekvapená. Jakub Hejdánek, interprét, má veľmi príjemný hlas. Naozaj sa mi kniha dobre počúvala. Okrem toho, počúvanie na mňa pôsobilo osobnejšie - akoby som bola na prednáške alebo na seminári, a skutočne sa so mnou niekto rozprával. Používala som mobinú aplikáciu od audiotéky, pričom sa nevyskytol žiaden technický problém. Kniha sa bez problémov spustila, existuje možnosť pohybu vpred/vzad (rýchle pretočenie alebo posun po 30 sekundách) i výber kapitoly. Každá kapitola bola na začiatku aj na konci označená hudobnou vsuvkou, čo sa mi tiež páčilo - pôsobilo to živšie. Tip: Keď chcete knihu počúvať offline, nezabudnite si ju najprv stiahnuť do zariadenia! V aplikácii kliknete na tri bodky v pravom hornom rohu, vyberie možnosť zobraziť detaily, a potom záložku sťahovanie.

Sčítané a podčiarknuté - kniha bola perfektná! Zanechala vo mne pozitívny dojem a pevne dúfam, že mi pomôže lepšie využívať môj čas. Určite ju odporúčam všetkým, ktorí majú pocit márnosti, nespokojnosti a neproduktivity.


ĎAKUJEM VYDAVATEĽSTVU Audioteka.sk ZA RECENZNÝ VÝTLAČOK KNIHY

1 komentár:

  1. Zaujímavé, hádam ti teda tipy pomôžu, určite to vyzerá ako zaujímavá publikácia.:) Ja sa zatiaľ k veciam zvládam v pohode donútiť, ale bude vedieť, že takéto niečo existuje.:D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)