26. septembra 2012

Review: Kráľovstvo detstva

autor: Rebecca Coleman
názov: Kráľovstvo detstva
originálny názov: The kingdom of Childhood
séria: -
rok vydania: 2011; SR: 2012 (Ikar)
GR: 3.44
zdroj obrázku www.martinu.sk; anotácia z GR, môj preklad

Kráľovstvo detstva je príbeh chlapca a ženy; 16-ročný Zach Patterson, rozčarovaný sa snaží získať vedomosť o matkinom mimomanželskom vzťahu a Judy McFarlandová, učiteľka v škôlke sledujúca rozpadávanie svojej rodiny. Spoločne majú usporiadať zbierku na spojení samotou, začnú vzťah na prvý pohľad vzrušujúci, no časom ničiaci oboch. Judy vidí v Zachovi prvky mladého muža, ktorého milovala ako dieťa, ale čo Zach neuvedomuje, je to, že ich vzťah je pre Judy posledným znepokojivým tajomstvom v živote.
Rebecca Colemanová žije v Amerike. K napísaniu tejto knihy ju inšpirovala skutočnosť, že sa veľmi často stávalo, že začula, ako nejakú učiteľku odsúdili za vzťah so žiakom. Kniha je odsúdením týchto žien s pokrivenou morálkou.

Po dlhšej dobe som konečne našla k prečítanej knihe aj trailer. Určite je kvalitne spracovaný - behal mi mráz po chrbte. Isté prvky použité v traileri môžu dávať zmysel len tomu, čo už knihu prečítal, no jednoznačne je výborný. Ak by som ešte nemala knihu prečítanú, rozhodne by som po nej siahla. Chcem aj povedať, že naša, slovenská, obálka sa mi páči oveľa viac než tá pôvodná. 

Výber tejto knihy dosť závisel od anotácie, ktorú som prečítala v ponuke knižného klubu. Keďže bol prezentovaný ako najkontroverznejší a najočakávanejší román tak som naň mala vysoké očakávania, ktoré sa bohužiaľ nesplnili. Žáner a téma boli naozaj zaujímavé, ale bohužiaľ, prevedenie do písanie podoby za nimi výrazne pokryvkávalo. 

Som si istá, že takáto téma je veľmi atraktívna nielen pre autorov kníh, ale môžeme ju zachytiť najmä vo filmoch. Rebecca je síce debutujúca uatorka, ale prekvapilo ma, ako poňala celú knihu. Teraz nehovorím o tom, že sa rozhodla stvárniť učiteľku ako zvodkyňu a chlapca ako nevinnú obeť. (o tej nevinnosti by sa dalo poriadne polemizovať) Hovorím o štýle písania textu, striedaní časovo-priestorových rovín, ktoré na mňa pôsobili veľmi chaoticky, no páčilo sa mi striedanie pohľadov na dianie, takže som vedela ako sa cítia obe postavy a prečo konajú tak ako konajú.

Práve v tej chvíli som prestala byť ženou, čo urobila rad nesmierne zlých rozhodnutí,
a stala sa zo mňa nemravná osoba zvádzajúca deti.

Ako som už hovorila, dej bol chaotický. Jasná dejová línia bola pre mňa len tá "teraz". Minulosť sa mi zdala nejasná s mnohými viaczmyslovými a nedokončenými výpoveďami. Mám rada, ak je jasné, čo sa práve deje a nie keď si nie som istá a môže si to vysvetliť na päť spôsobov. 

Ďalej celkom nechápem, prečo tento vzťah by mal byť odsúdený z iného než etického hľadiska. Chalan mohol byť so spolužiačkou, ale s učiteľkou nie - tá by sa mala ísť udať. Ak môže tak môže, nie? Aký je rozdiel v postavení? Keby nebola jeho učiteľka bolo by to akože okej? 

Označenie učiteľky za zlú je rozporuplné. Prvým dôvodom je, že všetko začal milý, zlatý, nevinný chalan a po druhé, ona bola určite narušená. Nebola psychicky v poriadku, usúdila som, že tomu tak bolo už od malička.  




Postavy ma nezaujali, ničím ma neohromili, dokonca mi neboli ani sympatické. Učiteľka zo zjavných dôvodov - problém nebol ten stav: učiteľstvo, ale obrovský vekový rozdiel. A chalan nevedel, čo vlastne chce - nakoniec to zistil, ale nevedel si presadiť svoje ani svoju situáciu rýchlo a efektívne vyriešiť.

Kráľovstvo detstva bola kniha, na ktorú som sa naozaj tešila, preto ma naozaj sklamala. Čakala som asi niečo na spôsob filmu Zápisky o škandále. Najočakávanejší román to pokojne mohol byť a možno aj najkontroverznejší, ale aj nezaujímavý. Mala som problém prehrýzť sa ním do konca. Obdivujem prekladateľa, že sa tým prelúskal do konca.

2 hviezdičky

3 komentáre:

  1. Ja by som po nej nesiahla ani keby som si neprečítala túto recenziu. Proste sa pokúšam vyhýbať titulom, ktoré nesú nálepku Najočakávanejší román a podobne, lebo to vždy zaváňa lacným marketingovým ťahom. Bohužiaľ :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa nezaujala tým, že mala byť najočakávanejšia a najkontroverznejšia, ale tou témou. Škoda, že to nebolo lepšie.

      Odstrániť
  2. Na prvý pohľad to ani nevyzerá zle, ale tvoja recenzia mi totálne pomohla v rozhodovaní 8D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)