13. októbra 2012

Review: Prežila som svet

autor: Miroslava Varáčková
názov: Prežila som svet
originálny názov: Prežila som svet
séria: -
rok vydania: 2011 (Motýľ)
GR: 4.16
zdroj obrázku a anotácie: www.goodreads.com
Volám sa Ela a som jedna z tých, čo prežili. Prišla som o svoju rodinu, priateľov, susedov a vo svojich sedemnástich rokoch som ostala celkom sama. Kedysi som chodila do školy, so spolužiačkami do kina, či len tak sa flákať mestom. Dýchala som čistý vzduch a jedla čerstvé rožky. Teraz väčšinu času trávim v starej stuchnutej pivnici a deň, kedy mám plný žalúdok, môžem pokojne nazvať šťastným. Volám sa Ela a som jedna z tých, čo prežili... Napínavý príbeh zakázanej lásky, ktorá sa rodí v čase úpadku civilizácie. Svet je v ruinách, budúcnosť neistá, boj o život neúprosný. Podľahne Ela nádeji a túžbe milovať? Vráti jej ukrývaný vzťah do duše svetlo, alebo ju uvrhne do ešte väčšieho zúfalstva? A... prežije Ela vôbec najbližšie svitanie?
Miroslava Varáčková je slovenská autorka, ktorej sa v posledných rokoch vyšlo niekoľko kníh, najmä pre mladých vo vydavateľstve Motýľ.

Čo vás upúta na prvý pohľad je obálka. Samozrejme do očí udrie dievčina v popredí, ale aj pozadie je zaujímavo riešené. Páči sa mi efekt do stratena, a keďže mi to na čom leží pripomína koľajnice, tak som si našla taký ich význam (ktorý tam možno ani nie je - obálky sú často ako lyrika), že symbolizujú miesta kam by mohla ísť, ak by ešte existovali. V podstate som tým chcela povedať, že môže ísť hocikam a predsa nemá kam.

Od autorky som čítala viac kníh, (Anjeli Noci, Sprevádzačka - tie mali u mňa štyri hviezdičky, ale nezvyknem písať recenzie do minulosti a čítala som ich dávnejšie; ďalej Hriech v mene života, ktorý dostala síce "len" tri hviezdičky, ale mal nápaditú myšlienku) neviem, ktorá sa mi páčila najviac, ale Prežila som svet sa nepodobal ani na jednu knihu z jej pera.

Dej sa odvíja v nie tak ďalekej budúcnosti. Nebudem prezrádzať, prečo je názov hovorí o prežití sveta, len poviem, že som čakala niečo trošinku iné. (pod pojmom koniec sveta asi teraz každý chápe meteorit - alebo možno len ja) Napriek tomu však bolo stvárnenie veľmi realistické. Začiatok viac a koniec iba trolinku spôsobili, že som videla zahmlene. Takže platí to isté ako pri knihe Ak zostanem, nečítať v autobuse, lebo potom sa ľudia zvláštne pozerajú.

by freelancerart.deviantart.com
Postáv bolo málo, čo iné čakať, keď skončil svet, aký poznáme. Ela, ako hlavná hrdinka bola rozporuplná. Nevedela som si ju zaradiť. Nebola mi sympatická, ale ani nesympatická.Často konala podľa mňa bez rozmyslu, čo sa práve vo svete, kde žila mohlo stať osudným, no niekedy som s ňou súcítila a dokázala sa do nej vžiť. Alex, ako mužský charakter, bol naproti nej vystavaný na prvkoch heroizmu. A naozaj sa mi páčil. Nemal to v živote jednoduché a napriek tomu bol na správnej strane. Tým nechcem povedať, že Ela mala svet ružový - iba to, že z týchto postáv mi bol sympatickejší on. 

Zopárkrát som mala pocit, že dej stagnuje - nehýbe sa ani jedným smerom a jediné, čo sa v knihe opisuje sú Eline pocity a myšlienky (depresívne). A časti, kde by sa mohlo niečo diať sú viac menej zamlčané. Niečo sa deje a bum! nedokončená výpoveď, presunieme sa o pár hodín dopredu. Škoda, že zápletka nie je veľmi rozvinutá a väčší dôraz sa kladie na emociálne ponímanie sveta z Elinho pohľadu. Ďalej ma nepríjemne prekvapila druhá časť knihy (nebojte sa, všetko je v jednom, len kniha ma tri podnadpisy). Uvedomujem si, že autorka sa nejako potrebovala posunúť, ale tento spôsob mi prišiel dosť otrepaný a priehľadný. 

Neviem sa asi celkom vyjadriť, aké sú moje pocity. Keď som začínala písať recenziu, tak som to nevedela, a teraz na tom nie som lepšie. Prvá časť ma zaujala, druhá sklamala a tretia je viac-menej neukončená, no všade nájdeme krásne myšlienky, nápad je originálny (mám na mysli slovenskú scénu). Oproti zahraničným dystópiam je to taký slabý odvar, ale veľmi oceňujem autorkinu snahu priblížiť sa mladým dospelým prostredníctvom fantasy tvorby a to nielen v tejto knihe, ale aj v ostatných. Som rada, že aspoň niekto na slovensku píše aj iné než reálne knihy, je to také osviežujúce.

Takže, aby som sa už konečne dostala k hodnoteniu, dávam tri hviezdičky, lebo to nie je tým najlepším, čo som od Mirky čítala, ale už mám doma aj jej najnovšiu knihu, Obchodníci s nádejou, tak sa môžete pripraviť aj na jej recenziu. (ak my v škole dajú aspoň na chvíľu vydýchnuť)

3 hviezdičky

6 komentárov:

  1. Knihu mám rozčítanú už dlhšie, ale ako si povedala, tiež si veľmi neviem zaradiť hlavnú hrdinku. Je taká... nezaujímavá, ale zároveň sa celá kniha dosť rýchlo číta. A je to len povrchové... vôbec nejde príbeh do hĺbky. Asi preto stojím v polovici a neviem knihu dočítať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa tá kniha nečítala až tak rýchlo. Tiež som si všimla, že dej nejde do hĺbky a sústredí sa najmä na Eline reflexie. Ale je úžasné, že aspoň niekto na Slovensku píše podobné knihy ako sa píšu momentálne v zahraničí.

      Odstrániť
  2. Som na ňu zvedavá, ale kupovať si ju nebudem (zatiaľ), radšej sa poobzerám v knižnici :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Hm, tak čo ja viem? No skôr, že si po to zájdem do knižnice, sklamanie riskovať veru nemienim. Ale je celkom zaujímavé počuť o slovenskej fantasy scéne (niektoré knihy tohto rázu som čítala, no väčšina sklamala).
    Môžem sa nabudúce tešiť na recenziu knihy novej knihy (upírsky román) Kataríny Soyky - Lokaj? Zaujíma ma tvoj názor (ak tu už recenzia na spomínanú knihu je prehliadľa som ju, nepatrím práve k všímavým, v tomto ohľade).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Môžeš sa na ňu tešiť. :D Mám ju doma, ale ešte som na ňu nemala čas. (červená od hanby)

      Odstrániť
    2. Tak to som zvedavá! :D

      Odstrániť

Ďakujem, že komentuješ. Ak by to bolo možné, prosím nekomentuj ako Anonym, lebo potom sa medzi komentármi strácam. :)